Ενα ξεχωριστό διήμερο με ξεχωριστούς ανθρώπους στην Άρτα

Υπάρχουν συγκυρίες κατά τις οποίες νιώθεις ευτυχισμένος και προνομιούχος μόνο και μόνο επειδή τις βίωσες, κα θα ήθελες να διαρκούσαν περισσότερο ή και να επαναλαμβάνονταν σε σταθερή βάση μέσα στο χρόνο. Τέτοια ακριβώς συγκυρία υπήρξε το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, με δύο υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις να διοργανώνονται στην αίθουσα του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου Άρτης «ΣΚΟΥΦΑΣ», με διαφορά μόλις μίας ημέρας η μία από την άλλη.

Η πρώτη χρονικά εκδήλωση ήταν η διάλεξη που διοργάνωσαν από κοινού το 1ο Γενικό Λύκειο Άρτας, σε συνεργασία με το δήμο Αρταίων και το σύλλογο «ΣΚΟΥΦΑΣ», και με ομιλητή τον γνωστό καθηγητή Φυσικής και συγγραφέα πλήθους βιβλίων Φυσικής, κ. Γιώργο Παναγιωτακόπουλο. Ο κ. Παναγιωτακόπουλος μίλησε με θέμα «Μαθαίνω πώς να μαθαίνω καλύτερα: τρεις απλές πρακτικές για πιο αποδοτική μελέτη». Σε μια αίθουσα κατάμεστη κυρίως από μαθητές (οι οποίοι ήταν και το κοινό στο οποίο στόχευε κατά κύριο λόγο η διάλεξη), αλλά και από εκπαιδευτικούς και γονείς, ο ομιλητής παρουσίασε τα πορίσματα των τελευταίων ερευνών σχετικά με τις πρακτικές και τη διαδικασία της μάθησης και πρότεινε τρόπους βελτίωσης της απόδοσης των μαθητών, σε συνδυασμό με καλύτερη οργάνωση της μελέτης τους. Με τη χρήση πειραμάτων, αλλά και διαδραστικών μεθόδων που ενέπλεκαν τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, ο κ. Παναγιωτακόπουλος τόνισε τη σημασία που έχει η συχνή μελέτη ενός αντικειμένου μέσα στο χρόνο (το «άπλωμα» του διαβάσματος όπως το ονόμασε στη βδομάδα), η εναλλαγή ενοτήτων και κεφαλαίων, σε αντίθεση με την καθιερωμένη ως τώρα αντίληψη που ήθελε πιο αποδοτική τη μελέτη επί ώρες ενός συγκεκριμένου κεφαλαίου προκειμένου να το «μάθει καλύτερα» ο μαθητής, αλλά και την ανάγκη διαρκούς ανατροφοδότησης και αυτοεξέτασης ώστε να εμπεδωθεί η γνώση.

Νωρίτερα ο ομιλητής αναφέρθηκε διεξοδικά στη σημασία της προσοχής που πρέπει να δείχνει ο μαθητής στη διάρκεια της απόκτησης των γνώσεων, με τρόπο που να μην τον αποσπά με εξωτερικούς διασπαστικούς της προσοχής παράγοντες αποδεικνύοντας και πειραματικά τη δυσκολία της λειτουργίας της μνήμης σε συνθήκες διάσπασης της προσοχής. Λόγος έγινε και για τις αιτίες για τις οποίες δεν είναι εύκολη η αλλαγή των καθιερωμένων συνηθειών μελέτης τόσο από μαθητές όσο και από εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς, ενώ στο τέλος της διάλεξης υπήρξε μια ουσιαστική αναφορά στη λειτουργία του ύπνου ως παράγοντα ουσιαστικής συνεισφοράς στην ανάπτυξη της μνήμης αλλά και στη διαμόρφωση ουσιαστικών παραμέτρων εξέλιξης της γνωστικής και μνημονευτικής διαδικασίας. Σε όλη τη διάρκεια της διάλεξης η συμμετοχή των μαθητών που παρευρίσκονταν ήταν ουσιαστική και αμείωτη, ενώ την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Αρταίων, κ. Χριστόφορος Σιαφάκας, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Γιάννης Γεωργογιάννης και ο προϊστάμενος εκπαιδευτικών θεμάτων, κ. Γιάννης Ζαχαρέλος.

Η δεύτερη χρονικά εκδήλωση διοργανώθηκε από το σύλλογο Αστρονομίας και Διαστημικής «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ» την Κυριακή 19 Μαρτίου 2017 και ήταν η ομιλία του καθηγητή του Σικάγο, κ. Θανάση Οικονόμου, ο οποίος επί μισόν αιώνα περίπου προσφέρει και συνεχίζει μα προσφέρει στην εξερεύνηση του διαστήματος σε συνεργασία με τη ΝΑΣΑ, τη Ρώσικη υπηρεσία διαστήματος αλλά και την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή, Έχοντας συμμετοχή είτε πλήρη είτε μερική στις κατασκευές που ενσωματώνονται στην κάθε αποστολή προκειμένου να ελέγξουν το είδος του εδάφους (όταν κι όσο υπάρχει) των πλανητών αλλά και αρκετών κομητών. Τα όργανα αυτά καθώς και οι πληροφορίες που μεταδίδουν είναι κομβικά αλλά και ουσιαστικά για τη γνωριμία μας με τους πλανήτες αλλά και άλλα ουράνια σώματα, όπως οι κομήτες, ούτως ώστε, όπως τονίστηκε στην ομιλία να προλάβουμε μια ενδεχόμενη απώλεια των ζωτικών σημείων της γης μας με τρόπο που να συνεχίσει να είναι κατοικήσιμος και επωφελής για τους ανθρώπους.

Εκκινώντας την ομιλία του από την παιδική του ηλικία στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής και του Εμφύλιου που κόστισαν την αργοπορημένη του ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία, ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε στη στοχοθεσία και στην προοπτική των διαστημικών προγραμμάτων που ήδη τρέχουν από τη ΝΑΣΑ, την αντίστοιχη ευρωπαϊκή εμπειρία ( ESA), αλλά και σε διακρατικά προγράμματα κυρίως μεταξύ Ρωσίας και ΝΑΣΑ, που στοχεύουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας των διαφόρων αποστολών που έχουν αποτολμηθεί με θετικά γενικώς αποτελέσματα. Ο ομιλητής αναφέρθηκε στην πίστη που χρειάζεται, την εμπιστοσύνη προς τις δυνατότητές μας αλλά και την αναγκαιότητα της επιμονής αλλά και της υπομονής ώστε να φτάσει κανείς σε κάποιον από τους πλέον συγγενείς στόχους του. Με τον τρόπο αυτό απέδωσε ένα μάθημα ζωής σε όλους όσοι παρευρίσκονταν στην αίθουσα!!

Είναι ευτυχής συγκυρία ότι εκπαιδευτικοί οργανισμοί αλλά και σύλλογοι όπως το δημόσιο σχολείο αλλά και ιδιωτικοί φορείς μπορούν και συμβάλλουν με τόσο δραστικά θετικό τρόπο στην ανάπτυξη του πολιτισμού με τρόπο πρακτικό στην καθημερινότητα και τη διαμόρφωση νοοτροπίας. Αξίζει λοιπόν τον κόπο να επαναλαμβάνονται τέτοιες προσπάθειες..