Skip to content

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας στο πλαίσιο των παρεμβάσεών του στη σχολική κοινότητα και ανταποκρινόμενο σε αιτήματα από τους Διευθυντές των σχολείων για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, υλοποίησε κύκλους διαδικτυακών  βιωματικών εργαστηρίων.

Οι θεματικές των εργαστηρίων διαμορφώθηκαν σε συνεργασία με τους Διευθυντές /ντριες των σχολείων με βάση τις ανάγκες τους και με σκοπό τη στήριξη των εκπαιδευτικών στην άσκηση του ρόλου τους ως ενήλικες υποστηρικτές.

Μέσααπό την ανάλυση περιστατικών που αντιμετωπίζουν στο σχολείο οι εκπαιδευτικοί ήταν προβληματισμένοι σε σχέση με την πρόωρη επιθετικότητα, τη σχολική αποτυχία και τη σχολική διαρροή, την προβληματική ενασχόληση με το διαδίκτυο, τη συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια.

Με βάση τους προβληματισμούς τους οι θεματικές των εργαστηρίων ήταν:

1.«ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΥΣΚΟΛΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»

Στόχοςτου εργαστηρίου ήταν να φωτισθούν τα στοιχεία του κοινωνικού πεδίου, τα οποία  φαίνεται ότι επηρεάζουν την εμφάνιση της βίας, προκειμένου να δοθούν αντικειμενικές απαντήσεις.

Κύρια σημεία του προβληματισμού που κατατέθηκε ήταν:

Η πανδημία ως κρίση δεν μπορεί παρά να αφήνει το αποτύπωμά της στην ψυχική, ενδοατομική αλλά και κοινωνική ζωή.

Επισημάνθηκανοι παράγοντες, οι οποίοι παίζουν σημαντικό ρόλο
στην εκδήλωση μελλοντικής βίαιης συμπεριφοράς, καθώς και πως μπορούμε να μειώσουμε τις αντιξοότητες προκειμένου να συμβάλλουμε στην πρόληψη της βίας.:

Συμμετείχανοι σχολικές μονάδες:

Δημοτικό Σχολείο Αγ. Δημητρίου Πέτα, Νηπιαγωγείο Αγ. Δημητρίου Πέτα, Δημοτικό Σχολείο Αμφιθέας, Νηπιαγωγείο Αμφιθέας, 9ο Δημοτικό Σχολείο, Δημοτικό Σχολείο Νεοχωρίου.

Συνολικά  24 εκπαιδευτικοί δάσκαλοι και νηπιαγωγοί.

Τον συντονισμό της παρέμβασης είχαν: ο κ. Οικονομίδης Θεόδωρος,Παιδοψυχίατρος & Επιστημονικός Υπεύθυνος του Κέντρου Πρόληψης Ν. Άρτας και η κα ΚομηλάγιουΘεοδοσία, Κοινωνιολόγος.

2.«ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ»

Η θεματική της συνεργασίας του σχολείου και της οικογένειας αναγνωρίστηκε από τους εκπαιδευτικούς ως ιδιαίτερης σημασίας για την επίτευξη ικανοποιητικών μαθησιακών και παιδαγωγικών  στόχων.

Στόχος των εργαστηρίων ήταν οι εκπαιδευτικοί να ενισχυθούν στην προσπάθειά τους να βελτιώσουν την επικοινωνία και την συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια, έτσι ώστε από κοινού σχολείο και οικογένεια να συμβάλλουν στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης &την κοινωνικο-συναισθηματική εκπαίδευση των παιδιών.

Ενότητες που προσεγγίστηκαν:

  • Κοινωνικοπολιτισμικές αλλαγές και πως αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν το σχολείο και την οικογένεια
  • Προβληματισμοί στη συνεργασία του σχολείου,της οικογένειας και της ευρύτερης κοινότητας
  • Βασικές αρχές αποτελεσματικής επικοινωνίας
  • Βελτιώνοντας την επικοινωνία- ενεργητική ακρόαση
  • Κριτική προσέγγιση στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης

Πραγματοποιήθηκαν τέσσερις κύκλοι εργαστηρίων (Μάρτιος 2022 – Ιούνιος 2022).

Οι σχολικές μονάδες που συμμετείχαν ήταν:

Νηπιαγωγεία: Αγ. Δημητρίου Πέτα και Αμφιθέας

Δημοτικά Σχολεία: Αγ. Δημητρίου Πέτα, Αμφιθέας, Νεοχωρίου, Κωστακιών,Βίγλας,Πολύδροσου, Ανέζας, 3ο, 6ο,7ο,9ο.

Συνολικά 75  εκπαιδευτικοί.

Υπεύθυνη της παρέμβασης: κ. Κομηλάγιου  Θεοδοσία, Κοινωνιολόγος.

3.«ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ»

Στόχος του βιωματικού εργαστηρίου ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί στη φιλοσοφία της Πρόληψης & να ενισχυθούν στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής  υγείας στα παιδιά,έτσι ώστε να συμβάλλουν αποτελεσματικά  στην υγιή ανάπτυξη  των παιδιών  και στην ικανότητά τους για αυτοπροστασία.

Ενότητες που προσεγγίστηκαν:

  • Το πεδίο της πρόληψης: Έννοια -Φιλοσοφία
  • Οι προστατευτικοί παράγοντες:Ατομικοί- Οικογενειακοί – Σχολικοί – Κοινωνικοί
  • Γιατί στο Δημοτικό Σχολείο προγράμματα πρόληψης;
  • Κριτική προσέγγιση των παρεμβάσεων πρόληψης στη σχολική κοινότητα και στην οικογένεια.

Συμμετείχαν δέκα (10)  εκπαιδευτικοί του 7ου Δημοτικού Σχολείου.

Υπεύθυνη της παρέμβασης: κ. Κομηλάγιου Θεοδοσία, Κοινωνιολόγος.

Συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών με τους οποίους συνεργαστήκαμε:109

Ευχαριστούμε τους Δ/ντες και τους Εκπαιδευτικούς των  όλων των σχολείων για την συνεργασία. Με τις γνώσεις, την εμπειρία και το ζήλο τους τροφοδοτούν και ανατροφοδοτούντην έννοια της καθολικής πρόληψης και την προάγουν  σε στάση ζωής.

«Πρόληψη των ναρκωτικών & άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων είναι η αγάπη, η ανθρωπιά, η φιλία και η υποχώρηση των προσωπικών & ατομικών συμφερόντων μπροστά στο συλλογικό καλό[…] η τέχνη της πρόληψης δεν είναι επάγγελμα, δεν μαθαίνεται. Είναι τέχνη ζωής που προϋποθέτει  για την άσκησή της Πίστη, Ανθρωπιά και Πορεία Αυτογνωσίας»(Ζαφειρίδης,1998).

 

Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ

 

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ